Rabu, 19 Februari 2014

Doktor Ini Bunuh Pesakitnya Supaya Bilik di ICU Tak Penuh

29 Mac 2013
Brazil - Entah logik  seperti apa yang muncul di kepala Virginia Soares de Souza. Doktor asal Brazil ini   sengaja membunuh tujuh pesakitnya agar tempat tidur di ruangan ICU tidak penuh.

De Souza yang bekerja di Rumah Sakit Evangelico ini ditangkap pada bulan Februari lalu. Selain De Souza, masih ada tiga doktor, tiga jururawat, dan fisioterapis yang dipercayai turut membantu. Dan kini mereka semua sedang menghadapi proses pengadilan.

Yang parahnya lagi, Kementerian Kesihatan Brazil bahkan curiga de Souza juga bakal bertanggungjawab terhadap kematian 300 pesakit lainnya.

"Saya ingin membersihkan unit perawatan intensif. Ini (pesakit) membuatku gatal," kata seorang pendakwa yang bertinjauan menyadap telepon De Souza seperti dilansir dari Reuters, Jumaat (29/3/2013).

Cara De Souza menghabisi nyawa pesakitnya memang sangat halus. Ia dan pasukannya memberikan ubat relaksasi otot kepada pesakit. Tak lupa, pasokan oksigen kepada sang pesakit pun dikurangi secara perlahan-lahan.

Ada salah seorang pesakit yang baru beberapa minit sebelumnya meminta untuk diambilkan minum. Ketika jururawat kembali ke tempat tidur, dia sudah menemukan pesakit tersebut tak lagi bernyawa.

"Ketika jururawat kembali, dia terkejut si pesakit sudah tidak bernyawa," ujar ketua tim penyiasat kementerian, Mario Lobato.

Jika pendakwa bertinjauan membuktikan De Souza bertanggungjawab terhadap pembunuhan 300 pesakit, boleh jadi ini tragedi bagi dunia kedoktoran. De Souza pun mengalahkan kekejian Harold Shipman, doktor Inggeris yang terbukti membunuh 260 pesakitnya. detikNews

0 komentar:

Posting Komentar

 
Copyright © 2012. pintar baca - Posts · Comments
Powered by Blogger